Wózki jezdniowe to
urządzenia, które wyposażone są w mniej lub bardziej
skomplikowany układ elektryczny. Układ ten jest bardzo ważną
częścią wózków widłowych i bez jego znajomości nie można zdać
egzaminu na operatora 2wjo. Jeśli ktoś chce się dobrze przygotować
do wykonywania czynności na wózkach jezdniowych, powinien najpierw
ukończyć szkolenie http://1wjo.pl,
ponieważ podczas kursu poznaje wszystkie niezbędne informacje na
temat budowy i działania urządzeń transportu bliskiego. To
zapewnia komfort pracy, a co jest najważniejsze – bezpieczeństwo
operatora i osób postronnych. Zapraszamy do przeczytania naszego
artykułu na temat układu elektrycznego wózka widłowego oraz
obejrzenia przykładowego schematu elektrycznego wózka widłowego.
Schemat
elektryczny wózka widłowego
Schemat elektryczny to
rysunek techniczny przedstawiający budowę układu elektrycznego
wózka jezdniowego. Schemat taki pozwala na zapoznanie się z
podstawowymi parametrami konkretnego urządzenia. Zazwyczaj znajduje
się w DTR-ce, czyli Dokumentacji Techniczno-Ruchowej. Ta jest
niezbędna do obsługiwania maszyn, ponieważ ich brak może kończyć
się karami lub restrykcjami wobec firmy/ operatora ze strony Urzędu
Dozoru Technicznego. Poniżej przedstawiamy przykładowy schemat
elektryczny wózka widłowego.
Układ
elektryczny wózka widłowego
Układ ten może być
bardziej lub mniej rozbudowany. W niektórych przypadkach służy
tylko do uruchamiania silnika, sterowania oraz czynności
sygnalizacyjnych i kontrolno-pomiarowych, w innych stanowić może
jedyne źródło mocy – mowa o wózkach z napędem elektrycznym.
W wózkach z napędem
spalinowym instalacja elektryczna składa się przede wszystkim z
następujących części:
- akumulator
- alternator
- regulator napięcia
- rozrusznik
- światła (pozycyjne, stop, kierunkowskazy, reflektory oświetlające)
- czujniki (temperatury, ciśnienia oleju, temperatury świec żarowych, poziomu paliwa, statusu akumulatora)
- sygnał dźwiękowy
- skrzynka biegów
Do utb takich, jak wózki
widłowe najczęściej stosowany jest prąd stały o napięciu 24V.
Uzyskiwany jest z akumulatora. Zapłon silnika następuje po
włączeniu stacyjki i przekręceniu kluczyka, a funkcję zasilania
automatycznie przejmuje alternator. Prąd wytwarzany przez alternator
jest prądem przemiennym. Na szkoleniu z zakresu wózków jezdniowych
http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html
naucza się obsługi wózków z napędem elektrycznym. W wózkach, w
których prąd elektryczny wykorzystywany jest jako napęd, oprócz
elementów wymienionych powyżej występują dodatkowo:
- silnik lub silniki elektryczne
- wyłącznik
- opornik rozruchowy silnika jazdy
- sterownik jazdy
- sterownik mechanizmu podnoszenia
- łączniki hamulca nożnego i ręcznego
- czujniki stanu naładowania akumulatora
Bardzo ważne jest to, że
wózek o napędzie elektrycznym można eksploatować tylko za
pomocą prądu z akumulatora.
Ciekawe informacje, ale chyba muszę pójść na jakieś szkolenie z zakresu wózków widłowych, może to: http://kursywozkiwidlowe.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-ukad-podnoszenia.html
OdpowiedzUsuńWiele interesujących informacji, szukałem tego od dwóch tygodni po internecie i nie mogłem znaleźć. Dzięki za upublicznienie, podaję dalej.
OdpowiedzUsuńKiedyś gdy zepsuła mi się chłodnica z silnikiem hydraulicznym w moim wózku widłowym i postanowiłem nauczyć się naprawiać taki wózek, ale niestety mi się nie udało i musiałem oddać wózek do warsztatu
OdpowiedzUsuńDobrze piszesz
OdpowiedzUsuńWózki widłowe są obowiązkowym wyposażeniem wielu firm, głównie magazynów, firm produkcyjnych. W tych warto też zainteresować się automatyką przemysłową od https://wirautomation.pl
OdpowiedzUsuńBardzo inspirujący artykuł. Pozdrawiam !
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńW sumie ja się na schematach elektrycznych nie znam, ale muszę przyznać, że bardzo fajnym pomysłem jest mieć tani prąd w firmie. Doskonałą ofertą jest na pewno https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ i ja właśnie korzystam z tego typu rozwiązań.
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńObecnie jest wiele firm, które zapewnia szkolenia w tym zakresie. Ja jednak polecam stawiać tutaj na doświadczenie i dobrą renomą. Oferta https://kursy-udt.com.pl/ z pewnością was tutaj zainteresuje.
OdpowiedzUsuńOd serwisu/napraw mam już konkretną firmę, więc nie muszę się takimi rzeczami przejmować, choć podstawy jak coś oczywiście warto znać. Zaopatrywałam się w widlaki w w firmie Gizo https://gizo.pl/oddzial/gdansk/ i oni też odpowiadają za wszystkie naprawy. Fajne jest to, że szybko jak coś mogą to załatwić, oddział mam na miejscu, w Gdańsku i naprawy załatwiane są na miejscu pracy wózków widłowych.
OdpowiedzUsuńKażdy dom i biuro potrzebuje elektryka - to fakt. Ale znajdowanie doświadczonego i zaufanego specjalisty może być trudne. Na szczęście, na stronie https://elektryk-wroclaw.pl/ znajdziesz profesjonalistów, którzy zapewnią Ci najwyższej jakości usługi elektryczne.
OdpowiedzUsuńBrzmi ciekawie. Jeździmy takimi wózkami, korzystamy z różnych maszyn a czasami wcale się nie zastanawiamy jak one są zbudowane od środka i co tak naprawdę wpływa na to jak działają. Schematy elektroniczne opierane są na prawidłowo zaprojektowanej płytce PCB. Wykonanie takich można powierzyć firmie https://tspcb.pl/ . To producent z ogromnym doświadczeniem i możliwościami.
OdpowiedzUsuńA jak wygląda pozostała budowa takiego wózka? Warto to wiedzieć aby w razie konieczności naprawy wiedzieć do kogo się zgłosić, jakiej części szukać. Nie wszystkie trzeba wymieniać na nowe bo wiele z nich można poddać skutecznie regeneracji. Przykład to pompa hydrauliczna o których etapach naprawy dowiecie się na https://banat.pl/naprawa-pomp-hydraulicznych-cennik-wycena-oraz-etapy-regeneracji-elementow-hydraulicznych/ . Ten serwis z powodzeniem może takimi pracami się zająć.
OdpowiedzUsuń