czwartek, 10 grudnia 2015

Schemat elektryczny wózka widłowego, układ elektryczny widlaka

Wózki jezdniowe to urządzenia, które wyposażone są w mniej lub bardziej skomplikowany układ elektryczny. Układ ten jest bardzo ważną częścią wózków widłowych i bez jego znajomości nie można zdać egzaminu na operatora 2wjo. Jeśli ktoś chce się dobrze przygotować do wykonywania czynności na wózkach jezdniowych, powinien najpierw ukończyć szkolenie http://1wjo.pl, ponieważ podczas kursu poznaje wszystkie niezbędne informacje na temat budowy i działania urządzeń transportu bliskiego. To zapewnia komfort pracy, a co jest najważniejsze – bezpieczeństwo operatora i osób postronnych. Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu na temat układu elektrycznego wózka widłowego oraz obejrzenia przykładowego schematu elektrycznego wózka widłowego.

Schemat elektryczny wózka widłowego

Schemat elektryczny to rysunek techniczny przedstawiający budowę układu elektrycznego wózka jezdniowego. Schemat taki pozwala na zapoznanie się z podstawowymi parametrami konkretnego urządzenia. Zazwyczaj znajduje się w DTR-ce, czyli Dokumentacji Techniczno-Ruchowej. Ta jest niezbędna do obsługiwania maszyn, ponieważ ich brak może kończyć się karami lub restrykcjami wobec firmy/ operatora ze strony Urzędu Dozoru Technicznego. Poniżej przedstawiamy przykładowy schemat elektryczny wózka widłowego.

Układ elektryczny wózka widłowego

Układ ten może być bardziej lub mniej rozbudowany. W niektórych przypadkach służy tylko do uruchamiania silnika, sterowania oraz czynności sygnalizacyjnych i kontrolno-pomiarowych, w innych stanowić może jedyne źródło mocy – mowa o wózkach z napędem elektrycznym.

W wózkach z napędem spalinowym instalacja elektryczna składa się przede wszystkim z następujących części:

  • akumulator
  • alternator
  • regulator napięcia
  • rozrusznik
  • światła (pozycyjne, stop, kierunkowskazy, reflektory oświetlające)
  • czujniki (temperatury, ciśnienia oleju, temperatury świec żarowych, poziomu paliwa, statusu akumulatora)
  • sygnał dźwiękowy
  • skrzynka biegów

Do utb takich, jak wózki widłowe najczęściej stosowany jest prąd stały o napięciu 24V. Uzyskiwany jest z akumulatora. Zapłon silnika następuje po włączeniu stacyjki i przekręceniu kluczyka, a funkcję zasilania automatycznie przejmuje alternator. Prąd wytwarzany przez alternator jest prądem przemiennym. Na szkoleniu z zakresu wózków jezdniowych http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html naucza się obsługi wózków z napędem elektrycznym. W wózkach, w których prąd elektryczny wykorzystywany jest jako napęd, oprócz elementów wymienionych powyżej występują dodatkowo:

  • silnik lub silniki elektryczne
  • wyłącznik
  • opornik rozruchowy silnika jazdy
  • sterownik jazdy
  • sterownik mechanizmu podnoszenia
  • łączniki hamulca nożnego i ręcznego
  • czujniki stanu naładowania akumulatora

Bardzo ważne jest to, że wózek o napędzie elektrycznym można eksploatować tylko za pomocą prądu z akumulatora.

15 komentarzy:

  1. Ciekawe informacje, ale chyba muszę pójść na jakieś szkolenie z zakresu wózków widłowych, może to: http://kursywozkiwidlowe.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-ukad-podnoszenia.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele interesujących informacji, szukałem tego od dwóch tygodni po internecie i nie mogłem znaleźć. Dzięki za upublicznienie, podaję dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś gdy zepsuła mi się chłodnica z silnikiem hydraulicznym w moim wózku widłowym i postanowiłem nauczyć się naprawiać taki wózek, ale niestety mi się nie udało i musiałem oddać wózek do warsztatu

    OdpowiedzUsuń
  4. Wózki widłowe są obowiązkowym wyposażeniem wielu firm, głównie magazynów, firm produkcyjnych. W tych warto też zainteresować się automatyką przemysłową od https://wirautomation.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo inspirujący artykuł. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  8. W sumie ja się na schematach elektrycznych nie znam, ale muszę przyznać, że bardzo fajnym pomysłem jest mieć tani prąd w firmie. Doskonałą ofertą jest na pewno https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ i ja właśnie korzystam z tego typu rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
  9. Obecnie jest wiele firm, które zapewnia szkolenia w tym zakresie. Ja jednak polecam stawiać tutaj na doświadczenie i dobrą renomą. Oferta https://kursy-udt.com.pl/ z pewnością was tutaj zainteresuje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Od serwisu/napraw mam już konkretną firmę, więc nie muszę się takimi rzeczami przejmować, choć podstawy jak coś oczywiście warto znać. Zaopatrywałam się w widlaki w w firmie Gizo https://gizo.pl/oddzial/gdansk/ i oni też odpowiadają za wszystkie naprawy. Fajne jest to, że szybko jak coś mogą to załatwić, oddział mam na miejscu, w Gdańsku i naprawy załatwiane są na miejscu pracy wózków widłowych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Każdy dom i biuro potrzebuje elektryka - to fakt. Ale znajdowanie doświadczonego i zaufanego specjalisty może być trudne. Na szczęście, na stronie https://elektryk-wroclaw.pl/ znajdziesz profesjonalistów, którzy zapewnią Ci najwyższej jakości usługi elektryczne.

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi ciekawie. Jeździmy takimi wózkami, korzystamy z różnych maszyn a czasami wcale się nie zastanawiamy jak one są zbudowane od środka i co tak naprawdę wpływa na to jak działają. Schematy elektroniczne opierane są na prawidłowo zaprojektowanej płytce PCB. Wykonanie takich można powierzyć firmie https://tspcb.pl/ . To producent z ogromnym doświadczeniem i możliwościami.

    OdpowiedzUsuń
  13. A jak wygląda pozostała budowa takiego wózka? Warto to wiedzieć aby w razie konieczności naprawy wiedzieć do kogo się zgłosić, jakiej części szukać. Nie wszystkie trzeba wymieniać na nowe bo wiele z nich można poddać skutecznie regeneracji. Przykład to pompa hydrauliczna o których etapach naprawy dowiecie się na https://banat.pl/naprawa-pomp-hydraulicznych-cennik-wycena-oraz-etapy-regeneracji-elementow-hydraulicznych/ . Ten serwis z powodzeniem może takimi pracami się zająć.

    OdpowiedzUsuń